Το σκεπτικό μου σχετικά με το ερώτημα είναι το εξής:
Οι πίνακες κατ’ αρχήν είναι η Γκουέρνικα του Πάμπλο Πικάσσο και η εορτή της Αφροδίτης του Πέτερ Πάουλ Ρούμπενς. Δεν συζητώ για την σύγκριση διότι εξ’ ορισμού είναι χωρίς νόημα, αφού απέχει ο χρόνος δημιουργίας τους 400 έτη περίπου και φυσικά και το κοινό τους.
Ωστόσο ο πρώτος είναι πολύ γνωστός ενώ ο δεύτερος ουσιαστικά άγνωστος…
Όσον αφορά τώρα την απεικόνιση η Γκουέρνικα μόνον “φωτογραφική” δεν μπορεί να θεωρηθεί. Αντιθέτως ο πίνακας του Ρούμπενς εάν παραβλέψουμε το φανταστικό του θέματος είναι ρεαλιστικός. Αναγνωρίσιμα πρόσωπα, κορμιά και φύση με τη χρωματική ωστόσο πινελιά του καλλιτέχνη.
Ο πίνακας του Πικάσσο θα μπορούσε να ονομαστεί και “(Θλιμμένα) Κορμιά στην Παραλία” ή “Άνθρωποι σε Σκέψεις” ή “Μάτια” ή “Το Ναυάγιο του Τιτανικού”… Ο πίνακας του Ρούμπενς ΔΕΝ θα μπορούσε να ονομασθεί κάτι διαφορετικό από αυτό, το οποίο απεικονίζει (ίσως αντί για την Αφροδίτη να λέγαμε πως είναι η Ήρα)…
Καταλήγω…
Δεν είναι τι βλέπουν τα μάτια, είναι η ιδέα, η οποία ενυπάρχει μέσα στο οπτικό ερέθισμα. Τελικά δεν έχει σχεδόν καμία σημασία η οπτική εικόνα. Η νοηματική είναι αυτή, η οποία υπερισχύει. Μάλιστα υπερισχύει και η εκείνη η ιδέα, την οποία εμείς με τους εσωτερικούς μας μηχανισμούς επιλέγουμε…
Εάν ο πίνακας του Πικάσσο δεν αναφερόταν στο ζήτημα της καταστροφής της Γκουέρνικα αλλά σε ένα από τα προηγούμενα παραδείγματα θα είχε ενδεχομένως πολύ μικρότερη αξία και διότι είναι αρκετά μεταγενέστερος (1937) της εποχής εμφάνισης του κυβισμού.
Ο εγκέφαλος επεξεργάζεται τα ερεθίσματα, ο εγκέφαλος δημιουργεί τις εικόνες και τις έννοιες, όπως αυτός νομίζει ή πιστεύει. Με μία μικρή σημείωση:
Μπορεί και να ξεγελαστεί…
Σημ. Ο παρουσιαζόμενος πίνακας είναι του Joan Miro με τίτλο “Γυναίκα εμπρός από τον ήλιο” (1950)
Οι Δύο ΠίνακεςΤο σκεπτικό μου σχετικά με το ερώτημα είναι το εξής:Οι πίνακες κατ’ αρχήν είναι η Γκουέρνικα του Πάμπλ…
Δημοσιεύτηκε από Τεύκρος Σακελλαρόπουλος στις Τετάρτη, 3 Φεβρουαρίου 2016